onsdag 19. august 2009

Kite i stor utgave




Terje E hadde også fått tak i kite, en stor fin en. En kite jeg fikk prøve en liten tur. God vind, rett vindretning og alt var slik jeg ønsket det. Dette måtte bli bra.




Ferja over til Våge og start derfra. Det var utgangspunktet og ideen min.


Kiten jeg lånte av Terje var stor, Hele 4,9 m2. Med den som drakraft måtte det bli en kjempe tur over fjorden, kanskje ny rekord for kajakk. Tja, hadde vi (jeg hadde med en venn, Espen) bare klart å styre kiten. Først måtte vi ordne alle tau og dem var det noen av. Ikke noe surr ellers kunne vi bare glemme det hele. Vi lå kiten på ferjekaien og surret ut alt tauverket der. Når det var ordnet måtte vi teste den litt. La meg si det slik. Kiten drog meg avgårde bortover kaien uten problemer. Jeg hadde ikke mulighet til å holde igjen. Oi, dette blir en hefteg tur dette.

Men å få kiten opp fra kajakken var ingen enkel jobb. en nyskjerrig forbipasserende ble løsningen. Med han til å styre kiten fra land ble det til slutt en tur, om en noe kort. 30-40 meter med spenning ble det hele. Kiten styrtet i sjøen rett og slett fordi vi ikke hadde mulighet/ferdigheter til å styre den, men vilken drakraft den hadde.....

I 2 timer kjempet vi med kiten før vi måtte innse at den var for krevende for oss. Vi kom aldri til å klare det.
En siste tur ble det på kaien. Vi sto to mann og holdt i den, først da fikk vi den opp i lufta....før den styrtet i et digert tre.

Det ble ferja tilbake også, uten at vi hadde penger til den.
Jeg må nok innse at kiten jeg har faktisk er den som passer godt til kajakken, det er nesten som om den er mer gjennomtenkt en min plan med stor kite.

Tore

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar