fredag 14. august 2009

Tur med kite











I og med at erfaringen med kiten ikke var stor, var det noe jeg betemte meg for å endre.




Rett etter jobb ble kajakken funnet frem, k2 denne gangen. Målet for denne turen var å krysse over Bjørnafjorden mot Våge, ta ferja hjem igjen og trekke konklusjoner ut fra det.


Jeg luftet ideen for Terje E, som ikke var spesielt vanskelig å overtale til å bli med.

Bilene ble parkert på halhjem og kajakken sjøsatt. Kiten ble sluppet ut/opp like før Bjørnatrynet og var oppe helt til Våge, en tur som tok 80 minutter, avstand 11 km. Det gir en snittfart på 8,2 km. Ikke verst, tenkt på hva sterkere vind, k1 ville utgjøre....

Turen var preget av en god følelse for kiten og noen herlige surf på bølgene. Forholdene var ikke vanskelige og vi hadde tålt betydelig mer av både vind og bølger, men det får vi gjerne en annen gang? K2 kajakken dykket nesten under på surf.

Kiten fungerte godt og drog oss fint, selv i den tunge k2 kajakken. Alene i min egen kajakk ville nok kiten virke bedre på det med fart. Kiten ble festet til vesten med en carabinkrok, en løsning som var svært behagelig. jeg kunne padle uforstyrret uten tanke for kiten.

Jeg ser for meg mye moro med kiten fremover. Ferjeturen over fjorden kan være et godt utgangspunkt for turer i fremtiden. Nordavind eller sønnavind.

Kiten er lett å bruke og funger fint er vel konklusjonen.


Tore

1 kommentar:

  1. Kjempeartig! Lotte og jeg har testet Boreal Design sin Pakesso i dag i regnværet..... den har flat bunn og er helt annerledes enn min gamle Hasle. Det er nok bare en vanesak... Lotte likte kajakken som er bare 4,5 meter og den minste havkajakken til BD. Jeg tror vi skal bestille en sånn. Dersom noen har lyst på padletur i morgen, er jeg med! Det er en viss sjanse for at jeg velter og ikke så lurt å dra på tur alene før jeg er fortrolig med kajakken.... Kanskje er det flere som har lyst til å prøve denne nette havkajakken? Jeg må levere den tilbake mandag morgen...

    SvarSlett