søndag 30. august 2009

Søndagstur og søndagstur, fru Blom....

Jeg ser Tore har skrevet litt om turen i dag og tenkte jeg skulle fortelle litt om hvordan det var sett fra en nybegynners side. Det er jomen bra jeg ikke vet hva jeg begir meg ut på når jeg drar på tur!

Etter å ha tømt lommeboken og det som verre er, har jeg tørrdrakt og skikkelig utstyr. Jeg tror det er et must på "søndagstur" om høsten. Etter bølgesurfingen forrige torsdag anskaffet jeg vanntank med slange fordi jeg ikke torde å strekke meg etter vannflasken. Det kom vel med i dag også. Neste gang jeg er i padlebutikken kjøper jeg hjelm også. Hvem skulle trodd at man måtte ha hjelm på "søndagstur"? Hjelpe meg...

Her er kart over turen. Jeg anbefaler at man klikker på google earth oppe til høyre - så kommer alle øyene med og det er lettere å se hvor vi har padlet.

Søndagstur med OSIP at EveryTrail

Map created by EveryTrail: Travel Community


Vi gikk ut fra Buena kai kl. 11 og hadde rolig sjø et stykke forbi Lysøen.
Første smak av bølger fikk vi da vi gikk igjennom sundet mellom store og lille Brattholmen. Vi lekte litt mellom Nova og øyen utenfor (som ikke har navn på mitt kart). Jeg sier leke, men sannheten er jo at når jeg ser et relativt stille sund og kokende fjord rett på utsiden er det ikke med glede at jeg hiver meg på åren. En mann foran og en bak - så føler jeg meg litt tryggere. Det gjelder å ha Tore bak, for ellers kommer man på filmen...

Vi fortsatte i ruskete sjø gjennom sundet mellom store og lille Havreholmen. Det er skikkelig vrient, men går merkverdig bra likevel. Vi padlet på utsiden av Smørøya og rastet på Skotøya. Her dukket Sindre opp. Han var med oss i leken både her og inne ved Smørøya.

Fra 2009 08 30

Etter rasten lekte vi litt i sundet ved Stangholmen. Nok en gang var det å samle alle krefter og bestemme seg for å holde seg på overflaten.... Det går bra! Det er ikke så vanskelig som det ser ut til. -og veldig bra for selvtilliten å få det til. Vi gikk godt ut i fjorden før vi satte kursen innover mot innsiden av Smørøya. Her var det fenomenalt fine bølger og det ble mye lek og en realistisk redningsøvelse midt i brenningene. Jeg fikk surfet skikkelig langt på en fin bølge og det er SÅ gøy. - Men jeg må konsentrere meg hele tiden så ikke kajakken legger seg og tar bølgene på siden. Det ble mange støttetak og til slutt verket det i slitne skuldre....

På returen gikk vi på innsiden av Havreholmen og gjennom et fint, lite sund. Deretter bar det ut i bølgene igjen. Vi måtte et stykke ut i fjorden for å sikre at vi kom inn mellom holmene til venstre for Løholmen. Deretter gikk vi tilbake ved Lysøen og inn til Buena. Turen var gjennomført uten bading fra min side...

Jeg fikk tatt noen bilder - men ikke av de tøffeste situasjonene. Da hadde jeg nok med meg selv...




Her er bildene på kartet:


Takk for turen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar