tirsdag 13. oktober 2009

Sjøfugljakt fra kajakk - kajakt!

Helgen 9-11. oktober arrangerte NJFF i Hordaland kurs i sjøfugljakt fra kajakk for damer. Tore var instruktør og vi var tilsammen 5 som tilbrakte helgen sammen til lands og til vanns. I tillegg hadde vi besøk av to fra BT, så det er vel ikke usannsynlig at det kommer noe i magasinet igjen...

Fredag kjørte vi til Godøysund og satte kajakkene på vannet. Målet var Solstråleøyen - men det var så flott vær og vi hadde gode lykter, så vi padlet ganske lenge omkring og så på fisk, krabber og reker i sjøen. Det er helt magisk å padle i mørket og Tore viste oss store fisker og en million reker som tittet på oss med lysende øyne.

Neste dag laget Tore en holder for våpenet av isopor. Vi festet våpnene med en snor i kajakken slik at de ikke skulle bli borte for godt hvis vi hadde et uhell. Våpnene ble smurt og stelt og var klare for den utakknemlige turen på dekk.... Vi begynte dagen med skyting på leirduer. Bildet under er fra denne treningen.


Fra Sjøfugljakt - kurs

Jeg brukte min egen, lille kajakk og har ikke skutt på mange år, så jeg kjente godt skuddet - spesielt da jeg lå på tvers i sundet og skjøt til siden. Men det var ikke noe problem.

Senere delte vi gruppen i to og dro på jakt. Dette var en helt annen padling en de heller vågale bølgeturene jeg har vært med på. Her var det om å gjøre å snike seg rundt øyer og nes og komme så nært fuglene som mulig. Det ble fine naturopplevelser og vi så mange fugler. Det var ikke så mange som var på skuddhold.... Mitt lag endte opp innimellom noen holmer på Våge. Der bor det mye skarv og vi satt i kajakkene og kjente sterk lukt av fugleskit mens solen var på vei ned. Vi satt der lenge og ventet, men kanskje hadde fuglene forstått hva som foregikk - de kom ihvertfall ikke tilbake til holmene.


Fra Sjøfugljakt - kurs

Jeg så på kartet på GPS'en at noen av disse holmene er naturreservater. Det innebærer at man skal holde avstand i hekketiden. Informasjon om vernet av øyene finnes her.

Det ble kveld og vi måtte padle tilbake til hytten. Det andre jaktlaget kom hjem med en skarv som ble flådd og sløyd (heter det det med fugl?) på kaien.

Neste dag fortsatte vi jakten. Vi byttet jaktterreng og jeg fikk være med på en spennende jakt på en skarv som ikke ville fly... Den dukket og svømte og tittet opp og dukket igjen. Vi padlet i tomannskajakk og jeg hadde en erfaren jeger som padlet mens jeg satt foran med ladd hagle. To skudd og fuglen var død. Den ble lagt under strikkene på kajakken og tomhylsene ble fisket opp av vannet igjen. Tore skjøt to silender og dette ble dagens fangst.


Fra Sjøfugljakt

Jakt med kajakk var både behagelig padling og kjekt teamarbeid. Når vi padler i tomannskajakk kan vi også diskutere både om fuglen er rette sorten og om avstanden er forsvarlig. Med en som padler og en som skyter kan vi forfølge fuglen lettere enn om vi er alene i kajakken.


Her er litt om de ulike fuglene i området: lenke


Jakt med kajakk krever, som annen småviltjakt, bestått jegerprøve, betalt avgift og lov til å bære våpen.

Arbeidet med å lage noe godt av fuglekjøttet er i gang og vil bli dokumentert i min ordinære blogg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar