søndag 27. september 2009

Søndagstur rundt Inderøyen 27. september

Ingerid har sagt at vi skulle ha med varme klær og godt humør - og det hadde vi. 7 godt påkledte padlere stilte opp i pøsregnet.

Fra OSIP 27 sept 2009

Noen kom til Kysthospitalet og andre ble hentet i båthavnen. Her ble det litt rådslagning og vi bestemte oss for å padle innaskjærs og rundt Inderøyen med besøk i østerspollen. Her er ruten vist i kartet:

Søndagstur med OSIP september 09 at EveryTrail

Map created by EveryTrail: Geotagging Community

Dersom du klikker på lenken over kartet, kommer du til turen slik jeg har beskrevet den på Everytrail.com.

Jeg tok mange bilder, men det er ikke lett å fotografere når alt er grått og vått. De 20 beste bildene fra turen finner du her:

Her er alle bildene plassert i et kart.

Vi dro fra Hagevik og gjennom kanalen ut mot Inderøyen. Østerspollen ligger ved den første bukten vi kommer til på venstre side. Det er et underlig og stille sted med masse gamle, blekrosa blåser med østers på. Ved inngangen til pollen er det en trang passasje hvor jeg tidligere har måttet anstrenge meg veldig for å klare å komme inn i det hele tatt. Det er sterke tidevannstrømmer her.

Vi rastet i et rotete naust rett innenfor munningen til østerspollen. Der var det ihvertfall tak over hodet.... Etter besøket i østerspollen fortsatte vi rundt Inderøyen og rundet neset ute i Bjørnefjorden uten nevneverdige bølger. Så padlet vi inn mot Haljem og passerte to digre ferger. Deretter bar det inn mot Haugland og gjennom sundene tilbake til kanalen og Hagavik.

Det var faktisk deilig å være ute i 4 timer selv om det regnet. Det skyldes nok både at naturopplevelser i kajakk er helt spesielle og at forsamlingen også er slett ikke så verst å være sammen med. Takk for turen - og for trivelig selskap!